Recensies

Felle streken

“De beroemde schilder Antonie van Dyck (1599-1641) is de hoofdpersoon in deze tweede roman van Brenda Meuleman. Na de dood van zijn moeder komt de jonge Antonie in de leer bij de befaamde kunstschilder Peter Paul Rubens. In diens Antwerpse atelier klimt de getalenteerde jongen tot grote hoogten, zodat hij al op 19-jarige leeftijd meesterschilder wordt. Dan neemt hij abrupt afstand van zijn leven in Antwerpen in reist hij naar Londen, naar het hof van koning Jacobus I. Waarom zo plotseling en welke geheimen neemt hij mee naar Engeland? Brenda Meuleman onthult in haar prettige, vlotte schrijfstijl een korte maar wezenlijke periode in het leven van Van Dyck. Ze neemt je mee van het zeventiende-eeuwse Antwerpen van schilders en begijnen naar de wereld van Whitehall en weer terug. De roman leest als de spreekwoordelijke trein. Meulemans werk betekent genieten voor liefhebbers van kunst, geschiedenis en een goed verhaal.”
Nederlands Dagblad
“Over de jeugd van de beroemde Vlaamse schilder Antonie van Dyck (1599-1641), de bevlogen leerling van Rubens, is niet veel bekend, maar wel dat hij plotseling, midden in een prestigieuze opdracht, voor een tijd naar Engeland vertrok. Waarom hij daarheen ging, wordt hier met veel fantasie en kennis van de tijd en de schilderkunst ingevuld, met behulp van het kleine gegeven dat Van Dyck een onechte dochter blijkt te hebben gehad, die door zijn zuster werd opgevoed. In London ontmoet de schilder - en de lezer - bekende historische figuren: kunstliefhebber Sir Kenelm Digby, de architect Inigo Jones, de schrijver Ben Johnson en ook de vreemde, wispelturige Koning Jacobus I. Vlot en toegankelijk geschreven tweede historische roman van deze schrijfster, die door de manier van aanpak evenzeer een psychologische als een familieroman is geworden.”
NBD Biblion
“Felle streken, het tweede boek van Brenda Meuleman (1972), is een vlot geschreven historische roman over de getalenteerde schilder Antonie van Dyck die gebukt gaat onder een groot geheim. Via het atelier van de beroemde Vlaamse schilder Peter Paul Rubens neemt Meuleman de lezer mee naar het Antwerpen en Londen van de vroege 17e eeuw. De schrijfster laat zien hoe Antonie worstelt met zijn verleden en met zijn toekomstplannen, en behandelt thema’s als liefde, schuldgevoel, vriendschap en verraad. Antonie laat zijn leven in Antwerpen achter zich om naar Londen te reizen en portretschilder te worden aan het hof van de excentrieke koning James. Maar ambitie is niet het enige wat de talentvolle schilder drijft om zijn schepen achter zich te verbranden. (...) Felle streken is een pakkend boek en de zorg en aandacht die Meuleman schenkt aan het creëren van een historisch kader is bewonderenswaardig. Deze vaardigheid liet ze ook zien in haar debuutroman Het verraad van Julia uit 2016. De uitgebreide achtergrondinformatie over de geschiedenis van het Engelse koningshuis en de gebruiken aan het Engelse hof zijn op een kundige manier in het verhaal verweven en maken dat de lezer moeiteloos wordt meegetrokken in de 17e eeuw.”
Hebban recensent
“Dit verhaal is van de eerste tot en met de laatste bladzijde meeslepend. Echt weer zo’n boek waarin ik niet kon stoppen met lezen. Ik werd door Brenda helemaal meegevoerd het verleden in, waar alles in geur en kleur tot leven kwam door haar mooie uitgebreide omschrijvingen. Het verhaal van Antonie van Dyck voelde zo levensecht! Ik leefde echt mee met hem; zijn pijnlijke verleden, zijn innerlijke strijd (ook al was ik ook woedend om wat hij deed!), de moeite die het hem als introvert kost om erbij te horen in Londen, de moeilijke beslissingen die hij moet nemen, ondertussen maar steeds zijn passie voor schilderen volgend… Het verhaal raakte me op meerdere momenten heel erg. En wat zo bijzonder is: dit verhaal gaat maar over een klein deel van het leven van de beroemde schilder. En dan toch zó meeslepend, boeiend en compleet voelend. Heel erg knap gedaan. Ik heb weer intens genoten van deze reis naar het verleden!”
Biebmiepje boekenblog
“Prachtig boek dat je meevoert in het leven van een man die het moet hebben van zijn schildertalent, maar beslist niet van zijn sociale vaardigheden en openhartigheid (…) Fascinerend portret van de beroemde schrijver Anthony van Dyck die maar geen voet aan de grond krijgt aan het hof van King James. (…) Vaak heb ik bij wisselend perspectief een sterke voorkeur voor de een of de ander, maar in dit geval vond ik beide verhaallijnen even spannend en boeiend.”
Goodreads
“Heerlijk boek, goed geschreven en je leest het in één ruk uit! Mooi kijkje in de tijd van toen, zonder ellenlange sfeerbeelden of geschiedenislessen. Boeiend verhaal en fijne schrijfstijl.”
Bol.com
“Een vlot geschreven en zeer prettig te lezen historische roman.”
LisserNieuws-Hillegommer
“Antonie heeft duidelijk geleerd van zijn escapades. Hij bezoekt zelfs zijn vader na vele jaren van tweedracht en haat. Uit de gesprekken met Susanna en anderen blijkt dat hij tot zelfinzicht is gekomen. De schilderkunst is bijna een demon die hem in bezit neemt en tijdens het scheppingsproces alles om hem heen doet vergeten. Die bezetenheid van de scheppingsdaad en het ontembare verlangen om de mens die afgebeeld wordt tot in zijn ziel te doorgronden maken Antonie van Dyck tot een uiterst boeiende romanfiguur. Brenda Meuleman geeft op haar beurt een boeiend beeld van deze uitzonderlijke kunstenaar.”
Friesch Dagblad

Het verraad van Julia

“Met erg veel plezier heb ik Meulemans verhaal gelezen. Vanaf de eerste pagina word je het oude Rome in getrokken, zeker als je van historische romans houdt waarin droge feitenkennis tot leven komt via mensen van vlees en bloed. Je rent met Aigle mee naar Forum Roman, waar ze de triomftocht zien van – toen nog – consul Octavianus en de onvergetelijke Rufus ontmoet. Een knappe prestatie van een debuterend schrijver om lezers zo op sleeptouw te nemen. (…) Ik hoop van harte dat Meuleman het niet bij één roman laat, maar dat we vaker kunnen genieten van haar levendige fantasie. Ze is erin geslaagd een boek te schrijven volgens de stelling van E.L. Doctorow: ‘De historicus vertelt wat er is gebeurd. De schrijver vertelt hoe het voelde.’”
Nederlands Dagblad
“Brenda Meulemans “Het Verraad van Julia” is een prachtige soepel geschreven historische roman, die heel toegankelijk is. (…) Het verhaal is geen taaie opsomming van historische feiten geworden. Zoals Brenda Meuleman in “Het Verraad van Julia” zelf uitlegt in een nawoord, had ze voor het vertellen van het verhaal een ‘getuige’ nodig en zo heeft zij de slavin Aigle gecreëerd. Hierdoor wordt de geschiedenis van Julia een helder en pakkend verhaal, dat je met liefde in één keer uit wilt lezen. De personages worden mensen van vlees en bloed en de sfeer van de oude Romeinse tijd komt direct op een indringende manier tot leven.”
Chicklit.nl
“Meuleman beschrijft treffend hoe Aigle worstelt met waar haar loyaliteit ligt. Daardoor worden aspecten van het slavenbestaan blootgelegd die je niet zo snel in geschiedenisboeken leest. (…) Hoewel we het hele verhaal door de ogen van Aigle volgen, vormt Julia’s monoloog aan het einde van het verhaal het hoogtepunt van het boek. Met een sterk staaltje Romeinse retorica weet Julia de lezer, die tot dan toe alleen Aigles perspectief kent, aan het twijfelen te brengen. Het maakt de titel dubbelzinnig, want wie verraadt wie? Bovendien is het verfrissend om eens een Nederlandse roman over de Romeinse oudheid te lezen. Door de schrijfstijl van kunsthistorica Meuleman waant de lezer zich moeiteloos in een geloofwaardige Romeinse setting: “De bouwsels rond het forum liggen voor me: de zuilenrijen rond het plein van Caesar en dat van Augustus, de tempels, basilica’s en de curia.” En als er dan ook nog eens zulke uitgeslepen karakters in die antieke stad rondlopen, moet Het verraad van Julia wel een geslaagd debuut zijn.”
Hebban recensent
“Nadat ik het boek begon te lezen, kon ik het niet weg leggen, en heb het in één ruk uitgelezen. Julia die verraadt, en Julia die verraden wordt. Een intrigerend verhaal, overtuigend neergezet. De beschreven sfeer zuigt je ongemerkt mee in het leven van het Rome rond het begin van onze jaartelling, en roept een zelfde fascinatie en verwondering op die je voelt als je door de straten van Pompei loopt. Knap gedaan!”
Bol.com
“Je wordt echt gegrepen door dit mooie verhaal en waant je écht in dat verre verleden. Als een auteur dat voor elkaar krijgt is een historisch verhaal wat mij betreft geslaagd. Ik wil alles voelen, ruiken en meebeleven alsof ik erbij ben. Dat heeft Brenda Meuleman met dit debuut voor elkaar gekregen! Het verraad van Julia is een indrukwekkend en levensecht verhaal waar ik enorm van genoten heb. Een dikke aanrader voor liefhebbers van geschiedenis en mooie verhalen.”
Biepmiepje boekenblog
“Wat een schitterend debuut! Een van de hoofdlijnen in dit verhaal is de relatie tussen de twee meisjes en dat samenspel is heel erg mooi omschreven. Het gaat ook over wat vrijheid precies behelst, wat haalbaar was in die tijd. Want zelfs al was je de enigste dochter van de machtigste man op aarde, dat betekende niet dat je vrij was. En hoever ben je bereid te gaan voor vrijheid? Die vroegere tijd, de omgevingen, alles was even voelbaar en levensecht weergegeven. Je krijgt ook mooi inzicht in het leven van de slaven, absoluut interessant. Een enerzijds luchtig maar toch ook stevig geschreven verhaal, goed onderbouwd door iemand die weet waar ze over schrijft. Een leuk verhaal, gesitueerd in de klassieke geschiedenis over verschillende onderwerpen, met een boeiende opbouw. Ik vond het meeslepend en beeldend geschreven, kortom intrigerend van begin tot eind. Perfect vakantie-ontspannend-evenwegzijn boek.”
Blog Mel’s Wonderland
“Het boek leest lekker weg. Gebeurtenissen worden niet teveel uitgesmeerd, de vaart blijft er aardig in zitten. Interessant onderwerp. De vrouwen in het boek zijn geen super vrouwen, maar gewoon vrouwen.”
Kobo
“Een prachtig boek over deze Romeinse periode. Ik heb het met veel plezier gelezen.”
Bibliotheek lezer