Felle streken
“De beroemde schilder Antonie van Dyck (1599-1641) is de hoofdpersoon in deze tweede roman van Brenda Meuleman. Na de dood van zijn moeder komt de jonge Antonie in de leer bij de befaamde kunstschilder Peter Paul Rubens. In diens Antwerpse atelier klimt de getalenteerde jongen tot grote hoogten, zodat hij al op 19-jarige leeftijd meesterschilder wordt. Dan neemt hij abrupt afstand van zijn leven in Antwerpen in reist hij naar Londen, naar het hof van koning Jacobus I. Waarom zo plotseling en welke geheimen neemt hij mee naar Engeland? Brenda Meuleman onthult in haar prettige, vlotte schrijfstijl een korte maar wezenlijke periode in het leven van Van Dyck. Ze neemt je mee van het zeventiende-eeuwse Antwerpen van schilders en begijnen naar de wereld van Whitehall en weer terug. De roman leest als de spreekwoordelijke trein. Meulemans werk betekent genieten voor liefhebbers van kunst, geschiedenis en een goed verhaal.”Nederlands Dagblad
“Over de jeugd van de beroemde Vlaamse schilder Antonie van Dyck (1599-1641), de bevlogen leerling van Rubens, is niet veel bekend, maar wel dat hij plotseling, midden in een prestigieuze opdracht, voor een tijd naar Engeland vertrok. Waarom hij daarheen ging, wordt hier met veel fantasie en kennis van de tijd en de schilderkunst ingevuld, met behulp van het kleine gegeven dat Van Dyck een onechte dochter blijkt te hebben gehad, die door zijn zuster werd opgevoed. In London ontmoet de schilder - en de lezer - bekende historische figuren: kunstliefhebber Sir Kenelm Digby, de architect Inigo Jones, de schrijver Ben Johnson en ook de vreemde, wispelturige Koning Jacobus I. Vlot en toegankelijk geschreven tweede historische roman van deze schrijfster, die door de manier van aanpak evenzeer een psychologische als een familieroman is geworden.”NBD Biblion
“Felle streken, het tweede boek van Brenda Meuleman (1972), is een vlot geschreven historische roman over de getalenteerde schilder Antonie van Dyck die gebukt gaat onder een groot geheim. Via het atelier van de beroemde Vlaamse schilder Peter Paul Rubens neemt Meuleman de lezer mee naar het Antwerpen en Londen van de vroege 17e eeuw. De schrijfster laat zien hoe Antonie worstelt met zijn verleden en met zijn toekomstplannen, en behandelt thema’s als liefde, schuldgevoel, vriendschap en verraad. Antonie laat zijn leven in Antwerpen achter zich om naar Londen te reizen en portretschilder te worden aan het hof van de excentrieke koning James. Maar ambitie is niet het enige wat de talentvolle schilder drijft om zijn schepen achter zich te verbranden. (...)
Felle streken is een pakkend boek en de zorg en aandacht die Meuleman schenkt aan het creëren van een historisch kader is bewonderenswaardig. Deze vaardigheid liet ze ook zien in haar debuutroman Het verraad van Julia uit 2016. De uitgebreide achtergrondinformatie over de geschiedenis van het Engelse koningshuis en de gebruiken aan het Engelse hof zijn op een kundige manier in het verhaal verweven en maken dat de lezer moeiteloos wordt meegetrokken in de 17e eeuw.”Hebban recensent
“Dit verhaal is van de eerste tot en met de laatste bladzijde meeslepend. Echt weer zo’n boek waarin ik niet kon stoppen met lezen. Ik werd door Brenda helemaal meegevoerd het verleden in, waar alles in geur en kleur tot leven kwam door haar mooie uitgebreide omschrijvingen. Het verhaal van Antonie van Dyck voelde zo levensecht! Ik leefde echt mee met hem; zijn pijnlijke verleden, zijn innerlijke strijd (ook al was ik ook woedend om wat hij deed!), de moeite die het hem als introvert kost om erbij te horen in Londen, de moeilijke beslissingen die hij moet nemen, ondertussen maar steeds zijn passie voor schilderen volgend… Het verhaal raakte me op meerdere momenten heel erg. En wat zo bijzonder is: dit verhaal gaat maar over een klein deel van het leven van de beroemde schilder. En dan toch zó meeslepend, boeiend en compleet voelend. Heel erg knap gedaan.
Ik heb weer intens genoten van deze reis naar het verleden!”Biebmiepje boekenblog
“Prachtig boek dat je meevoert in het leven van een man die het moet hebben van zijn schildertalent, maar beslist niet van zijn sociale vaardigheden en openhartigheid (…) Fascinerend portret van de beroemde schrijver Anthony van Dyck die maar geen voet aan de grond krijgt aan het hof van King James. (…) Vaak heb ik bij wisselend perspectief een sterke voorkeur voor de een of de ander, maar in dit geval vond ik beide verhaallijnen even spannend en boeiend.”Goodreads
“Heerlijk boek, goed geschreven en je leest het in één ruk uit! Mooi kijkje in de tijd van toen, zonder ellenlange sfeerbeelden of geschiedenislessen. Boeiend verhaal en fijne schrijfstijl.”Bol.com
“Een vlot geschreven en zeer prettig te lezen historische roman.”LisserNieuws-Hillegommer
“Antonie heeft duidelijk geleerd van zijn escapades. Hij bezoekt zelfs zijn vader na vele jaren van tweedracht en haat. Uit de gesprekken met Susanna en anderen blijkt dat hij tot zelfinzicht is gekomen. De schilderkunst is bijna een demon die hem in bezit neemt en tijdens het scheppingsproces alles om hem heen doet vergeten. Die bezetenheid van de scheppingsdaad en het ontembare verlangen om de mens die afgebeeld wordt tot in zijn ziel te doorgronden maken Antonie van Dyck tot een uiterst boeiende romanfiguur. Brenda Meuleman geeft op haar beurt een boeiend beeld van deze uitzonderlijke kunstenaar.”Friesch Dagblad